Wednesday, February 3, 2016

Memilih Laluan Paip Air

Ingin berkongsi sedikit ilmu yang tak seberapa ni dengan pembaca yang budiman. Pernahkah korang mengalami atau terdengar masalah bil air tinggi? Apa puncanya? Tidak lain tidak bukan ialah terdapat kebocoran saluran paip air dari meter ke tangki atau dari meter ke sinki.

Perlulah diketahui bahawa air yang keluar di sinki dapur adalah air terus dari meter manakala lain-lain paip air datangnya dari tangki. Ini adalah standard bekalan air yang keluar dari paip rumah korang. Sebabnya ialah takkanla kita minum, masak menggunakan air tangki. Dalam tangki tu kalau korang bukak memang agak meloyakan. Kadang-kadang tu ada lipas matila, cicak matila, semuanya suka sangat bunuh diri kat dalam tangki tu. Sejak korang beli rumah, pernah ke korang panjat bumbung dan tengok tangki air korang. Ehmmm... rata-ratanya memang takla. Korang tau tak ada kalanya penutup tangki air tu tak ditutup dengan rapat. Silap-silap haribulan, tikus pun ada yang eksiden terjatuh maut dalam tu. Dahlah taknak citer pasal kejadian bunuh diri ni.


Berbalik pada cerita memilih laluan paip air yang kurang kos penyelenggaraan sekiranya berlaku kebocoran. Sekiranya korang tinggal di rumah corner lot, elokla korang tanam paip dilaluan keliling tembok/pagar rumah. Ini memudahkan kerja-kerja membaiki paip sekiranya terdapat kebocoran. Kalau boleh lalukan paip seberapa banyak yang boleh diluar tapak lantai rumah.


Jika berlaku kebocoran paip air, kerja menebuk/menggali lubang mencari punca kebocoran paip lebih mudah. Bayangkan kalau laluan paip melintang dibawah lantai rumah? Sudah tentu jubin kena dipecahkan dan lantai juga dipecahkan untuk membaiki paip yang bocor. 


Dalam kes aku, aku lalukan paip air diluar lantai rumah. Aku lalukan di keliling pagar batu. Pastu aku siap ambik gambar untuk rujukan aku di masa depan. Harap-harap gambar tak hilang dan membantu aku mengenalpasti titik kebocoran paip.

No comments:

Post a Comment

Ada sesuatu yang ingin anda kongsikan?

Cara Membina Kolam Ikan Dibawah 1000 Ringgit

Hobi membela ikan kolam makin diminati oleh orang ramai khususnya bagi mereka yang tinggal di rumah teres mahupun banglo. Jika tinggal di ap...