Wednesday, February 3, 2016

Masalah Manhole Tersumbat

Berat...memang kes berat bila jadi kes manhole terseumbat. Nak buang air besar memang masalah la bila jadi kes camni. Bayangkan lah bila pam air jamban tapi air dalam mangkuk tandas mula naik membuak.


Pastu benda jadi pertengahan minggu masa korang kerja. Terpaksa ambik cuti nak tulis reason bercuti pun segan takut bos tahu kita berak keluar kertas lalu tersumbat. Selalunya kita berurusan dengan kontraktor hari Sabtu atau Ahad. Taklah pressure sangat nak memikir pasal cuti dan sebagainya.

Keadaan menjadi lebih buruk jika manhole terletak didalam rumah. Adakalanya air najis keluar di manhole. Perghhh... lagila tension bila jadi kes camni.

Jika korang buat kerja-kerja ubahsuai rumah, dicadangkan untuk tarik satu paip saiz 2 inci dari manhole ke longkang luar rumah. Ia bertindak sebagai paip overflow sekiranya manhole tersumbat tetapi masih boleh mengalirkan air keluar dari manhole ke longkang. Setidak-tidaknya korang masih punya masa memilih kontraktor untuk melakukan kerja-kerja paip tersumbat. Kalau tidak, bila air dari manhole mula melimpah keluar ke lantai rumah korang sudah tentu korang dalam keadaan terpaksa menerima aje sebutharga yang diberi oleh plumber. Takut nanti plumber ambil kesempatan dari korang yang terdesak.

Bila dah ada sistem overflow ni, janganlah lewatkan pulak memanggil plumber kerana bau busuk najis nanti akan mengganggu jiran-jiran yang berdekatan kerana air najis dilepaskan ke longkang.

Aku pernah mengalami kes masalah manhole tersumbat tapi waktu itu aku belum lagi rennovate rumah aku, so manhole terletak diluar rumah. Aku pun terdesak jugak sebab air di mangkuk tandas payah nak surut, pisang goreng asyik terapung aje. Aku panggil plumber dan dia caj RM350. Itu pun aku dah jenoh try berhari-hari menjolok manhole tapi tak berjaya. Ada plumber yang bagi sebutharga RM500.

Semoga tips menyelesaikan masalah manhole tersumbat ini membantu korang dalam membantu menyelesaikan masalah tension di kemudian hari.

3 comments:

  1. https://m.facebook.com/TMM-Gemilang-Enterprise-Sewerage-532666703578267/

    ReplyDelete
  2. Jika anda ada masalah perbentungan boleh menghubungi saya 0137226644

    ReplyDelete

Ada sesuatu yang ingin anda kongsikan?

Cara Membina Kolam Ikan Dibawah 1000 Ringgit

Hobi membela ikan kolam makin diminati oleh orang ramai khususnya bagi mereka yang tinggal di rumah teres mahupun banglo. Jika tinggal di ap...