Monday, December 16, 2013

Pindah Rumah

Terpaksa buat juga walaupun kerja bertambah. Kalau tak pindah memang pening kepala nanti sebab anak-anak masih kecil dan diaorang memang tak makan saman. Nanti sibuk pulak dia jadi pekerja tambahan kat tapak projek.


Buat sementara barang tumpang rumah sebelah. Nasib baik dapat jiran yang baik hati. Thank you Nik. Nak memindahkan barang pun perlukan bantuan jiran tetangga dan lori. Nasib baik semua ini mudah didapati. Ada jiran yang punya lori dan ada pula yang berkemahiran memandu lori. Tanpa rakan-rakan jiran dah tentu urusan pemindahan lebih rumit.

Perkara terakhir ialah memindahkan piring Astro. Nak jimat kos, jadi aku buka dan pindahkan sendiri ke rumah sewa. Dan lepas itu mula bengang sebab puas dah adjust piring tapi masih tak dapat siaran. Tengok rumah sebelah kiri dan ikut sama macam piring jiran tapi masih tak dapat.

Kalau nak tahu cara-cara pasang, sila download manual di sini.

Masalahnya aku cuba dapatkan skrin untuk tengok signal strength tapi tak jumpa pulak. Terdapat satu skrin setting berkaitan satelit tetapi perlukan PIN number. Jadi aku call Astro dan mereka kata PIN number ialah "0000" (empat kali digit 0). Haa... barulah ada sedikit keyakinan bila dapat masuk skrin signal strength. Yang belah kiri perlukan signal strength paling kurang 80% dan sebelah kanan perlukan signal strength 100%. Ini pun setelah merujuk kepada jiran. Selepas itu aku cuba pula adjust piring Astro ikut jiran sebelah kiri. Haa... kali ni tepat sasaranku. Terus dapat signal. Yeeehaaaa.... Pelik pulak aku, siaran apa yang jiran sebelah kanan aku dapat. Rumah sederet tapi piring berbeza halanya. Arrghhh... lantakla, asalkan aku dapat siaran.

No comments:

Post a Comment

Ada sesuatu yang ingin anda kongsikan?

Cara Membina Kolam Ikan Dibawah 1000 Ringgit

Hobi membela ikan kolam makin diminati oleh orang ramai khususnya bagi mereka yang tinggal di rumah teres mahupun banglo. Jika tinggal di ap...