Wednesday, January 1, 2014

Membina Tiang Konkrit | Minggu Ke-3

Beberapa hari sebelum lantai asas dilepakan, team projek menyiapkan kepuk tiang untuk tujuan membina tiang konkrit. Kepuk dibuat secara bertangga, mungkin bertujuan agar mudah dipanjat, mudah dipalang untuk menguatkan kedudukan kepuk. Mungkin juga untuk memudahkan kepuk diketuk untuk dileraikan dari simen konkrit yang mengeras.

  

Didalam gambar dibawah, kelihatan kepuk-kepuk tiang telah didirikan dan banyak palang kayu dipaku ke kepuk untuk menstabilkan kedudukan kepuk secara menegak. Penggunaan ladung pengukur digunakan untuk memeriksa ketegakan kepuk kayu. Ini penting dilakukan sebelum simen konkrit dicurahkan ke dalam kepuk.


  

Setelah kesemua kepuk dipastikan tegak dan disokong oleh palang-palang kayu untuk mengekalkan kedudukan kepuk dari beralih apabila dipanjat, seterusnya simen konkrit dicurahkan.

Kebiasaannya pekerja dengan badan bersaiz kecil akan memanjat kepuk untuk mencurahkan simen. Kalau badan besar gedabak, mungkin tak sesuaila, takut kepuk jadi senget dan kena ukur balik.

No comments:

Post a Comment

Ada sesuatu yang ingin anda kongsikan?

Cara Membina Kolam Ikan Dibawah 1000 Ringgit

Hobi membela ikan kolam makin diminati oleh orang ramai khususnya bagi mereka yang tinggal di rumah teres mahupun banglo. Jika tinggal di ap...