Friday, May 2, 2014

Kontraktor Jelmaan

Ini bukan kisah seram yang menjelma sana, menjelma sini. Apa yang dimaksudkan disini ialah diri aku sendiri kini terpaksa memikul tugas sebagai kontraktor untuk meneruskan projek rumah aku yang dah terbengkalai. Sedih benar melihat rumah yang tiada pekerja. Kalau dulu penuh dengan hiruk-pikuk pekerja ditambah pula dengan bunyi ketukan dan mesin, kini, sunyi sepi.

Aku memanggil beberapa kontraktor termasuk juga beberapa tukang untuk mendapatkan sebutharga. Semua kena bermula dari ZERO. Mintak sebutharga, timbang-timbang dan pilih. Nasihat aku kepada mereka ialah bersedialah dengan pen dan kertas bila datang. Aku juga mendapatkan harga dari tukang tetapi harga yang diberikannya agak tinggi. Seolah-olah dia memasukkan hutang kontraktor dengan dia ke dalam sebutharga yang diberi. Begitu juga dengan wireman. Wireman datang memberikan sebutharga yang bagi setiap point letrik - lampu, kipas, aircond, heater dan sebagainya. Terus-terang aku katakan kepadanya, adalah tidak adil jika dia memasukkan hutang kontraktor dengan dia ke dalam sebutharga baru. Sebutharga mesti mengikut kerja-kerja yang akan disambung BUKANNYA kerja dari awal projek. Kalau macam ini, mampusla akuuuuu!!! Hutang orang lain aku pulak tolong bayarkan!

Tukang kerjanya boleh dikatakan bagus dan teliti, manakala wireman orangnya baik. Memang mudah jika aku meneruskan dengan tukang asal dan wireman tetapi atas faktor harga, aku terpaksa meneruskan projek ini tanpa mengambil khidmat mereka. 

kontraktor jelmaan

Akhirnya aku memutuskan untuk meneruskan projek ini dengan aku sendiri menjadi kontraktor jelmaan. Apalagi, pelan dibuka, tangan dihayun, kaki melangkah lalu duit melayang. Hahahaha..... nampak tak bayang-bayang aku dalam imej pelan rumah di atas. 

Diri aku ni bukanlah asing dalam melakukan kerja-kerja kasar. Kemampuan melakukan kerja-kerja D-I-Y memang boleh diharapkan. Takde orang lain nak puji biar aku sendiri yang bagi kredit pada diri aku sendiri. Lagipun arwah ayah aku dulu seorang yang gemar bertukang membina almari, kepuk langsir, kabinet dapur dan sebagainya. Dan aku pula sentiasa mengikut dia bekerja. Peralatan tukang toksah cakapla, memang banyak tapi jenis zaman dinasour la. Ketam kayu manual pernah tengok?

No comments:

Post a Comment

Ada sesuatu yang ingin anda kongsikan?

Cara Membina Kolam Ikan Dibawah 1000 Ringgit

Hobi membela ikan kolam makin diminati oleh orang ramai khususnya bagi mereka yang tinggal di rumah teres mahupun banglo. Jika tinggal di ap...